Statut Szkoły
- Kategoria: szkola
Rozdział XI
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Sołonce
Wewnątrzszkolny System Oceniania został opracowany na podstawie:
-
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U.
z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Wewnątrzszkolny system oceniania określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania
i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkole podstawowej.
§ 2
1. Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
2) zachowanie ucznia.
§ 3
- Szkoła realizuje ustalone przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów.
-
Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości
i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania uwzględniających tę podstawę. - Ocenienie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcy klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
§ 4
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz postępach w tym zakresie.
- Udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu własnego rozwoju.
- Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu.
- Dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia.
- Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczych.
- Zadaniem wewnątrzszkolnego systemu oceniania jest:
- stymulowanie rozwoju intelektualnego ucznia oraz pobudzanie jego aktywności poznawczej,
- uświadomienie stanu wiedzy i poziomu umiejętności ucznia,
- wdrażanie do systematycznej pracy indywidualnej lub zespołowej,
- wspieranie i ukierunkowanie prospektywnych działań ucznia,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z trudnościami oraz wiary we własne siły i możliwości,
- wyrabianie umiejętności dokonywania samooceny,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne czyny oraz umiejętności rozróżniania zachowań pozytywnych i negatywnych,
- dostarczanie nauczycielom informacji o stopniu realizacji założonych celów kształcenia,
- inspirowanie nauczycieli do doskonalenia metod pracy dydaktyczno - wychowawczej oraz dokonywania samooceny skuteczności podejmowanych działań.
§ 5
1. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali i w formach przyjętych w danej szkole;
- przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych zgodnie z § 27 ust. 6-16;
- ustalanie rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 14 i § 15 oraz §21 ust. 4, 5.
- ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne wiadomości i umiejętności przeprowadzają nauczyciele uczący w danym oddziale szkolnym, ocenianie zachowania wychowawca w porozumieniu z uczniami klasy, nauczycielami oraz innymi pracownikami szkoły.
- Zasady oceniania
- Ocenianie obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w podstawach programowych, obowiązujących w szkole programach nauczania i programie wychowawczym szkoły,
- Rolą oceny jest przede wszystkim informowanie uczniów i ich rodziców o postępach w nauce i zachowaniu,
- Na ocenę wiadomości nie może mieć wpływu zachowanie się ucznia oraz jego cechy osobowościowe,
- Ocena nie może spełniać funkcji represyjnych.
- Tryb i formy oceniania
- Przyjmuje się ocenianie bieżące, śródroczne i roczne,
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów przygotowują własne kryteria ocen, wynikające ze specyfiki nauczanych przedmiotów, zgodnie z obowiązującym w szkole systemem nauczania,
- Oceny cząstkowe z poszczególnych przedmiotów powinny w jednakowym stopniu dotyczyć: wiadomości i umiejętności,
- Klasyfikacja odbywać się będzie 2 razy w roku: po pierwszym semestrze, po drugim semestrze /ocena roczna/. Ocenę klasyfikacyjną ustala się na podstawie podsumowania osiągnięć edukacyjnych i wychowawczych ucznia. Ocena ustalona przez nauczyciela na koniec II semestru jest także oceną roczną,
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani do poinformowania ucznia i jego rodziców o ocenach pozytywnych na 2 tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym ( forma pisemna zawierająca datę i podpisy rodziców/prawnych opiekunów, a o ocenie niedostatecznej na 1 miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym (kontakt osobisty potwierdzony zapisem w dzienniku zawierającym datę i podpisy rodziców/prawnych opiekunów),
- Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na ustaleniu jednej oceny klasyfikacyjnej przez nauczycieli przedmiotów oraz oceny z zachowania ustalonej przez wychowawcę klasy w skali przyjętej przez szkołę.
§ 6
-
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego, na jednej z pierwszych lekcji, informują uczniów oraz na pierwszym spotkaniu ich rodziców o:
- wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia,
- sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
- warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej (śródrocznej) oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
- skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Informacje, o których mowa w § 6 winny być zapisane przez nauczyciela w dzienniku lekcyjnym, przez ucznia w zeszycie przedmiotowym.
3. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o:
- warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania,
- warunkach i trybie uzyskiwania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
- skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
Wychowawca zobowiązany jest odnotować ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
§ 7
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel jest zobowiązany:
- uzasadnić ustaloną ocenę,
- udostępnić do wglądu sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inną dokumentację dotyczącą oceniania ucznia (prace są do wglądu u nauczyciela w dniach zebrań z rodzicami i dni otwartych lub po uprzednim telefonicznym umówieniu się z nauczycielem)
3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) w dniach zebrań z rodzicami
i dni otwartych lub po uprzednim telefonicznym umówieniu się z nauczycielem).
§ 8
1. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. Wymagania te w formie pisemnej nauczyciel przekazuje dyrektorowi szkoły oraz informuje o nich rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
§ 9
- Nauczyciel jest obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
-
Nauczyciel jest obowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa
w § 4 ust. 1 pkt a), do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
- posiadającego orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych albo przepisów w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach;
- posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania – na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- posiadającego opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej – na podstawie tej opinii oraz ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w pkt b);
- nieposiadającego orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1-3, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole – na podstawie ustaleń zawartych w planie działań wspierających, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w pkt b).
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt a), do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwanej dalej "ustawą".
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt a), do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
- Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
- Z wymaganiami edukacyjnymi, dostosowanymi do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia nauczyciel zobowiązany jest zapoznać ucznia i rodziców (prawnych opiekunów). Zapoznanie się z wymaganiami edukacyjnymi rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają czytelnym podpisem.
§ 10
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, plastyki, muzyki i zajęć artystycznych należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć a w szczególności wkład pracy, postęp w zdobywanych umiejętnościach oraz zaangażowanie i aktywność ucznia..
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 11
1. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełno sprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego.
2. W przypadku ucznia, o którym mowa w ust. 1, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, zwolnienie z nauki drugiego języka obcego może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
OCENIANIE
§ 12
Jawność oceny.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.
- Na prośbę ucznia lub rodziców nauczyciel powinien uzasadnić ustaloną ocenę.
-
Na wniosek ucznia lub jego rodziców sprawdzone i ocenione prace pisemne oraz inną dokumentacja dotycząca oceniania jest udostępniona uczniowi lub jego rodzicom.
§ 13
2. Oceniane są indywidualne możliwości ucznia w następujących sytuacjach dydaktycznych:
1) umiejętności i wiadomości nabyte w procesie nauczania i uczenia się,
2) samodzielne wytwory ucznia, prace klasowe, sprawdziany, prace domowe, ćwiczenia, projekty, referaty,
3) umiejętności prezentowania wiedzy,
4) systematyczność pracy ucznia,
5) zaangażowanie i kreatywność ucznia,
6) umiejętność współpracy w grupie.
§ 14
Skala ocen cząstkowych i semestralnych na poszczególnych etapach edukacji.
- W kl. I-III obowiązuje ocena opisowa semestralna i końcoworoczna.
- W klasie I-III uczeń otrzymuje ocenę słowną będącą potwierdzeniem tego co wykonał poprawnie, co osiągnął w czym jest dobry oraz wskazówki co poprawić, co udoskonalić, nad czym jeszcze popracować. Bieżące osiągnięcia ucznia oceniane są tez poprzez zapisy w zeszytach i dzienniku typu:
- Wspaniale- 6
- Bardzo dobrze- 5
- Ładnie- 4
- Postaraj się- 3
- Pomyśl- 2
- Pracuj więcej- 1
Dopuszcza się możliwość dopisywania do ocen bieżących cyfrowych znaków „+”, „-”.
- Ocenianie bieżące w formie pisemnej;
- kartkówki, zadania domowe, karty pracy, zeszyty, wypowiedzi pisemne wyrażane stopniem(6,5,4,3,2,1) z uwzględnieniem znaków „+”, „-”,
- sprawdziany, ocena wyrażoną stopniem w skali procentowej;
100% oraz zadanie dodatkowe - 6
100%- 87%- 5
86%-66%- 4
65%- 51% -3
50%- 53% - 2
34% i poniżej – 1
- Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, o której mowa w ust. 1, uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
§ 15
Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
§ 16
1. Bieżące oceny uczniów klas I – III odnotowywane są w dzienniku lekcyjnym, według skali punktowo - słownej i słownej z zastosowaniem symboli cyfrowych, o których mowa w § 14 pkt 2.
2. Bieżące oceny w zeszytach i ćwiczeniach uczniów klas I – III są ocenami opisowymi. Zawierają informację o stanie wiedzy i umiejętności ucznia oraz wyraźną wskazówką, co dziecko ma robić, aby pokonać trudności.
3. Ocenianie z religii odbywa się wg skali przyjętej w kl. IV-VI.
4. Szczegółowe kryteria oceniania z poszczególnych edukacji znajduje się w Przedmiotowym Systemie Oceniania, który może podlegać ewaluacji.
Tryb oceniania oraz Sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia klas I-III.
- Uczniowie oceniani są za:
- odpowiedzi ustne; wypowiedzi, umiejętności czytania, recytacje,
- prace pisemne; kartkówki, karty pracy, pisanie z pamięci, ze Soluchu, sprawdziany, prace plastyczne, wytwory techniczne, siew,
-
prace domowe.
- Ocena śródroczna w przeciwieństwie do oceny rocznej zawiera dodatkowe zalecenia do dalszej pracy z uczniem, dotyczące zarówno postępów w edukacji jak i zachowania.
- Ocenę śródroczną otrzymuje rodzic lub opiekun prawny po zakończeniu pierwszego okresu.
- Ocenę roczna otrzymuje rodzic lub opiekun prawny w dniu zakończenia roku szkolnego na świadectwie szkolnym.
§ 17
- W klasach IV-VI do oceny postępów w nauce i zachowaniu obowiązuje następująca skala ocen. Do oceny postępów w nauce stosuje się skalę od 1-6.
6 – celujący – skrót cel,
5 - bardzo dobry– skrót bdb,
4 – dobry– skrót db,
3 – dostateczny– skrót dst,
2 – dopuszczający– skrót dop,
- – niedostateczny– skrót nast.
- Ocenianie z religii odbywa się wg skali ocen przyjętej w kl. IV-VI - § 17 ust.1
- Przyjętą skalę ocen stosuje się zarówno do oceniania bieżącego, śródrocznego, rocznego. Dopuszcza się stosowanie znaków + , - przy ocenach cząstkowych /nie dotyczy ocen śródrocznych i rocznych/.
- Oceny bieżące odnotowuje się w dzienniku lekcyjnym w formie cyfrowej, oceny klasyfikacyjne i w pozostałych dokumentach – słowne, w pełnym brzmieniu.
§ 18
Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
§ 19
Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 20
Szczegółowe wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych Ocen sformułowane są w przedmiotowych systemach oceniania, opracowanych przez nauczycieli uwzględnieniem specyfiki przedmiotu i możliwości edukacyjnych uczniów w konkretnej klasie.
Przyjmuje się następujące kryteria wymagań poszczególnych stopni szkolnych:
1) stopień celujący (6) oznacza, że wiedza, umiejętności i osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza poziom wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej
i programu nauczania przyjętego przez prowadzącego, są oryginalne i twórcze oraz wykazują dużą samodzielność w ich uzyskiwaniu; ponadto uczeń uczestniczy w konkursach, olimpiadach wiedzy i umiejętności,
2) stopień bardzo dobry (5) oznacza, że uczeń opanował w pełni zakres wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, programu nauczania realizowanego przez nauczyciela, samodzielnie rozwiązuje trudne problemy i zadania,
3) stopień dobry (4) oznacza, że opanowanie przez ucznia zakresu wiadomości
i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i programu nauczania realizowanego przez nauczyciela nie jest pełne, ale nie prognozuje kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia; uczeń samodzielnie rozwiązuje typowe zadania,
4) stopień dostateczny (3) oznacza, że uczeń opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej i programie nauczania realizowanym przez nauczyciela, co może spowodować kłopoty przy poznawaniu kolejnych treści kształcenia danego przedmiotu (dziedziny edukacji); uczeń podejmuje próby rozwiązywania zadań typowych,
5) stopień dopuszczający (2) oznacza, że opanowanie przez ucznia wiadomości i umiejętności przewidzianych w podstawie programowej i programie realizowanym przez nauczyciela, jest tak niewielkie, że stawia pod znakiem zapytania możliwości dalszego kształcenia w danym przedmiocie (dziedzinie edukacji), a na II etapie kształcenia utrudnia naukę przedmiotów pokrewnych; elementarna wiedza i umiejętności pozwalają mu na świadomy udział w zajęciach lekcyjnych,
6) stopień niedostateczny (1) oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i programu realizowanego przez nauczyciela, co uniemożliwia mu bezpośrednią kontynuację opanowywania kolejnych treści danego przedmiotu, a na II etapie kształcenia zasadniczo uniemożliwia naukę przedmiotów pokrewnych.
§ 21
1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
3. Sprawdzone i ocenione prace pisemne, prace klasowe uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela.
4. Nauczyciel zobowiązany jest przechowywać pisemne prace uczniów do końca roku szkolnego.
5. Nauczyciel zobowiązany jest do informowania ucznia o każdej bieżącej ocenie, którą wpisuje do dziennika lekcyjnego.
6. Uczniowie, rodzice (prawni opiekunowie) są systematycznie informowani o ocenach bieżących:
1) poprzez wpisy do zeszytów przedmiotowych, zeszytów ćwiczeń,
2) uczniowie podczas spotkań z wychowawcą klasy na lekcjach wychowawczych; rodzice (prawni opiekunowie) podczas zebrań, które odbywają się zgodnie z harmonogramem spotkań.
§ 22
Tryb i sposoby oceniania ucznia klas IV-VI
1. Szczegółowe rozwiązania w zakresie oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia:
- częstotliwość oceny uzależniona jest od specyfiki przedmiotu oraz ilości godzin przeznaczonych na jego realizację, jednak ustala się minimalną ilość ocen cząstkowych – 3 oceny w semestrze w momencie wystawiania ocen proponowanych za semestr;
- za narzędzia oceniania uznaje się:
- prace pisemne,
- odpowiedzi ustne,
- prace domowe,
- prace w grupach,
- Referat,
- prace dodatkowe (zespołowe lub indywidualne),
- wytwory pracy ucznia,
- pozaszkolne formy aktywności ucznia,
- uczestnictwo i czynny wkład ucznia w proces lekcyjny,
- zeszyt ćwiczeń i zeszyt przedmiotowy (estetyka, sposób prowadzenie, zawartość treściowa);
- wymagania na poszczególne oceny ustalają nauczyciele w przedmiotowych systemach oceniania;
- uczniowi, który otrzymał ocenę niedostateczną przysługuje jednorazowa możliwość jej poprawienia w terminie i formie uzgodnionymi z nauczycielem;
- możliwość poprawy dotyczy tylko sprawdzianów i prac klasowych z większej partii materiału;
- uczeń nie ma możliwości poprawy oceny niedostatecznej, jeżeli otrzyma ją za oszukiwanie na sprawdzianie lub pracy klasowej;
- jeżeli uczeń podczas poprawy oceny uzyskał stopień wyższy – to ocenę końcową z poprawy stanowi średnia obu ocen; wyjątek stanowi ocena niedostateczna poprawiona na ocenę dopuszczającą. W takim przypadku oceną ostateczną jest ocena dopuszczająca
- ocena klasyfikacyjna nie może być ustalana jako średnia z ocen bieżących.
- Osiągnięcia ucznia są notowane w dzienniku wg oznaczeń.
§ 23
- Ogólnoszkolne zasady przeprowadzania sprawdzianów pisemnych:
- za sprawdzian pisemny (klasówkę, pracę klasową, test) uznaje się każdą kontrolną pisemną pracę ucznia obejmującą dowolny zakres treści przeprowadzany z całą klasą; nauczyciel ma obowiązek przechowywać sprawdziany pisemne do końca roku szkolnego;
- jako kartkówkę uznaje się krótkotrwałą, pisemną formę pracy kontrolnej (przewidzianą na najdłużej 15 minut) z zakresu ostatnich 3 lekcji, stosowaną w sposób systematyczny i planowy w celu sprawdzenia wiedzy i umiejętności oraz zmobilizowania uczniów do systematycznej nauki – zakończoną wystawieniem oceny;
- nauczyciel ma prawo przerwać sprawdzian uczniowi i wstawić ocenę niedostateczną, jeśli stwierdzi, że zachowanie ucznia nie gwarantuje samodzielności pracy; nauczyciel zobowiązany jest do poprawienia pisemnych prac kontrolnych w terminie 14 dni. Do czasu oddania poprawionego sprawdzianu nauczyciel nie powinien przeprowadzać następnego sprawdzianu pisemnego; sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu według poniższych zasad:
- uczniowie zapoznają się z poprawionymi pracami pisemnymi w szkole po rozdaniu ich przez nauczyciela;
- rodzice uczniów mają wgląd do poprawionych prac pisemnych swoich dzieci na terenie szkoły po ustaleniu terminu z nauczycielem uczącym danego przedmiotu;
- na życzenie rodziców, za pośrednictwem ucznia, nauczyciel wykonuje odpłatną kserokopię sprawdzianu i udostępnia ją rodzicom na stałe, odnotowując na oryginale pracy pisemnej fakt przekazania kopii.
§ 24
14. Szczegółowe zasady przeprowadzania sprawdzianów pisemnych:
- prace klasowe są obowiązkowe dla wszystkich uczniów;
- jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie może napisać pracy klasowej z całą klasą, to powinien to uczynić w terminie dwutygodniowym od daty oddania pracy; nauczyciel - na wniosek ucznia - ma obowiązek ustalić termin i miejsce pisania sprawdzianu; nauczyciel ma prawo bez zapowiedzi odpytać z przewidzianego sprawdzianem zakresu materiału lub sprawdzić przewidziane sprawdzianem umiejętności ucznia, który nie napisał w terminie ww. sprawdzianu;
- poprawa prac klasowych jest dobrowolna i musi się odbyć w ciągu dwóch tygodni od daty rozdania prac; uczeń poprawia ją tylko raz; o poprawę sprawdzianu wnioskuje uczeń; termin i formę poprawy ustala nauczyciel, informując o niej ucznia;
- każdy stopień uzyskany podczas poprawiania pracy klasowej wpisuje się do dziennika obok pierwszego stopnia z tego sprawdzianu; jeżeli uczeń podczas poprawy oceny uzyskał stopień wyższy, to ocenę końcową z poprawy stanowi średnia obu ocen, wyjątek stanowi ocena niedostateczna poprawiona na ocenę dopuszczającą - w takim przypadku oceną ostateczną jest ocena dopuszczająca;
- sprawdziany pisemne są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem; w ciągu tygodnia można zaplanować uczniom maksymalnie trzy sprawdziany pisemne, w ciągu dnia – jeden; nauczyciel planujący przeprowadzanie sprawdzianu wpisuje ołówkiem w dzienniku lekcyjnym temat sprawdzianu z odpowiednim wyprzedzeniem, o ile nie zaplanowano już w danym tygodniu 3 sprawdzianów;
- nauczyciel podczas każdego sprawdzianu podaje uczniom punktację, przewidzianą za poszczególne umiejętności, wiedzę, zadania czy polecenia oraz liczbę punktów, wymaganą do otrzymania określonej oceny; sprawdziany bez przygotowanej punktacji nie mogą być przeprowadzane;
- na koniec semestru (roku szkolnego) nie przewiduje się sprawdzianu końcowego (zaliczeniowego);
- każdy sprawdzian powinien zawierać zadanie (polecenie) wykraczające poza podstawy programowe, oceniane na stopień celujący, pod warunkiem uzyskania przez ucznia co najmniej 90 % punktów przewidzianych w sprawdzianie.
- nauczyciel poprawiający sprawdzian pisemny ma obowiązek uwzględnić poniższe zasady ustalania ocen bieżących:
33 % - 49 % - dopuszczający
50 % - 74 % - dostateczny
75 % - 89 % - dobry
90 % - 100 % - bardzo dobry
§ 25
Ocenianie zachowania
-
Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów na godzinie wychowawczej oraz rodziców (prawnych opiekunów) na pierwszym zebraniu z rodzicami o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, a także o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania i skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
- Ocena z zachowania powinna uwzględniać:
- funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym,
-
respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
- Ocenę zachowania śródroczną i roczną, począwszy od klasy IV, ustala się wg następującej skali:
- wzorowe,
- bardzo dobre,
- dobre,
- poprawne,
- nieodpowiednie,
-
naganne.
- W klasach I-III ocena zachowania jest oceną opisową.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
§ 26
Tryb ustalania oceny zachowania
- Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy po zebraniu propozycji ocen okresowych lub rocznych, złożonych na piśmie na 10 dni przed posiedzeniem rady pedagogicznej przez nauczycieli uczących w danej klasie, wnikliwej obserwacji ucznia w środowisku szkolnym i poza szkolnym, rozmów z uczniami tej klasy, rozmów z uczniami zainteresowanymi i jego rodzicami.
- Wychowawca ma obowiązek zapoznać uczniów z planowanymi na półrocze bądź na koniec roku szkolnego ocenami zachowania na 2 tygodnie przed posiedzeniem rady pedagogicznej zatwierdzającej klasyfikację, a o ocenie nieodpowiedniej na 1 miesiąc przed tym posiedzeniem.
- Wystawione oceny zachowania powinny być szczegółowo uzasadnione przez nauczyciela na poprzedzających posiedzenie rady pedagogicznej lekcjach z wychowawcą.
-
Podstawowym uzasadnieniem oceny winny być: fakty pedagogiczne zapisane
w zeszytach spostrzeżeń, dzienniczkach ucznia, dziennikach, oceny wystawione przez nauczycieli uczących w danej klasie, opinia uczniów. - Na żądanie uczniów i ich rodziców wychowawca obowiązany jest przygotować pisemne uzasadnienie ustalonej oceny nieodpowiedniej.
- Uzasadnienie ocen rocznych i okresowych należy przedstawić w 3 aspektach:
- spełnienia obowiązków szkolnych,
- jego kultury osobistej,
- postawy wobec kolegów i innych osób.
Dopiero po dokonaniu ocen cząstkowych wychowawca klasy może wyrazić opinię ogólną
w postaci stopnia szkolnego.
- Ustalone oceny zachowania przez wychowawcę wymagają zatwierdzenia przez Radę Pedagogiczną.
- Członkowie Rady Pedagogicznej mają wpływ na ocenę zachowania poprzez:
- złożenie propozycji ocen w karcie ocen zachowania,
- zgłoszenie opinii do wychowawcy w ciągu roku szkolnego.
§ 27
1. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym są ocenami opisowymi.
2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
3. Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:
- oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych;
- promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 28
1. Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
2. Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
3. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
§ 29
Kryteria ocen z zachowania
Ocena wzorowa
- Przestrzeganie postanowień statutu szkoły (wzorowa postawa, dokładne wypełnianie poleceń nauczycieli i wychowawców, poszanowanie mienia szkolnego i dbanie o nie).
- Postawa godna naśladowania przez innych (wzór dla innych, chętny udział w pracach na rzecz szkoły - porządkowanie, upiększanie, estetyka sali lekcyjnej, korytarza szkolnego).
- Frekwencja (brak spóźnień i nieobecności nieusprawiedliwionych).
- Wzorowy stosunek do nauki (systematyczna nauka z pełnym wykorzystaniem zdolności intelektualnych i sprawnościowych, wzorowy stosunek do obowiązków szkolnych).
- Udział w zajęciach pozalekcyjnych (chętny udział w zajęciach sportowych, kół zainteresowań, konkursach sportowych, przedmiotowych, wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych, godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz, praca w organizacjach szkolnych).
- Kultura osobista (nienaganne zachowanie wobec osób starszych, nauczycieli, kolegów, wzorowe zachowanie poza szkołą, kulturalne wysławianie się połączone ze stosowną postawą).
- Udział w życiu szkoły i klasy (zaangażowanie w akademie, uroczystości, programy artystyczne, pomoc w pracy wychowawcy).
- Wrażliwość na problemy innych (bezinteresowna pomoc kolegom słabszym w nauce, rozwiązywanie konfliktów w klasie, obrona słabszych).
- Dbałość o higienę ciała i estetykę ubioru (skromny, schludny, stosowny strój do danej sytuacji, czystość włosów, paznokci, butów, brak zbędnych ozdób, makijażu).
Ocena bardzo dobra
- Przestrzeganie postanowień statutu szkoły (bardzo dobra frekwencja, brak spóźnień, wypełnianie poleceń nauczycieli i wychowawców, poszanowanie mienia szkolnego i dbanie o nie, dbałość o estetykę sali lekcyjnej, porządkowanie szkoły i terenu wokół niej).
- Brak nieobecności nieusprawiedliwionych i spóźnień.
-
Systematyczna nauka (pełne wykorzystanie możliwości intelektualnych
i sprawnościowych, szczególnych uzdolnień). - Kulturalne zachowanie w szkole i poza nią (okazywanie szacunku osobom starszym, wszystkim pracownikom szkoły, kulturalne wysławianie się i stosowna postawa).
- Udział w konkursach wewnątrzszkolnych i międzyszkolnych (konkursy przedmiotowe, sportowe, chętne i godne reprezentowanie szkoły na zewnątrz).
Ocena dobra
- Przestrzeganie postanowień statutu szkoły (bardzo dobra frekwencja, brak spóźnień, wypełnianie poleceń nauczycieli i wychowawców, poszanowanie mienia szkolnego i dbanie o nie, dbałość o estetykę sali lekcyjnej, porządkowanie szkoły i terenu wokół niej).
-
Frekwencja (sporadyczne spóźnienia, pojedyncze nieobecności nieusprawiedliwione
od 1 do 6 godz. na semestr). - Systematyczna nauka na miarę swoich możliwości (systematyczna nauka, która nie zawsze jest połączona z pełnym wykorzystaniem intelektualnym).
- Kulturalne zachowanie w szkole i poza nią (stosowny strój i postawa w każdej sytuacji, dbałość o kulturę słowa, szacunek dla osób starszych, nauczycieli, kolegów, członków rodziny).
- Udział w życiu szkoły i klasy (bierze udział w większości uroczystości artystycznych, wydarzeniach kulturalnych, sportowych, dbałość o estetykę sali lekcyjnej).
- Stosunek do kolegów (brak wulgaryzmów, stosowanie zwrotów grzecznościowych i docenianie czyjejś pracy).
- Poszanowanie cudzej własności i dbałość o nią.
Ocena poprawna
- Sporadyczne naruszanie postanowień statutu szkoły.
- Stosunek do nauki (niesystematyczne uczenie się, nieobowiązkowość, zapominanie zeszytu, podręczników i innych pomocy dydaktycznych, pracy domowej.
- Zaangażowanie w życie szkoły i klasy (nie zawsze chętny udział w ważnych wydarzeniach dla klasy, brak zainteresowania sprawami szkoły).
- Kulturalne zachowanie (nie zawsze zachowanie adekwatne do zaistniałej sytuacji).
- Stosunek do innych (brak szacunku do drugiego człowieka, niewłaściwe relacje interpersonalne w środowisku kolegów).
Ocena nieodpowiednia
- Częste naruszanie postanowień statutu szkoły.
- Frekwencja (nieobecności nieusprawiedliwione, liczne spóźnienia).
- Udział w życiu szkoły i klasy (brak zaangażowania w życie klasy i szkoły).
- Zachowanie na lekcjach (bierność lub rozpraszanie innych uczniów).
- Zachowanie wobec kolegów i innych osób (niekulturalne zwroty, wulgaryzmy, uczestnictwo w bójkach, dokuczanie słabszym, zły wpływ na klasę, próby poprawy nieudane lub krótkotrwałe próby poprawy).
- Lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych.
- Przestrzeganie zasad życia społecznego (brak przestrzegania podstawowych zasad, brak szacunku dla pracowników szkoły, osób starszych, reprezentowanie postawą złego przykładu dla kolegów).
- Niesystematyczna nauka.
Zachowanie naganne
- Notoryczne naruszanie postanowień statutu szkoły (nie wypełnianie poleceń nauczycieli, brak poszanowania mienia szkolnego).
- Lekceważący stosunek do obowiązków szkolnych.
- Przeszkadzanie na lekcjach (rozpraszanie uwagi kolegów).
- Złośliwość w stosunku do innych (wulgaryzmy, nieprzypadkowe, nieprzemyślane złe zachowanie, brak szacunku dla cudzej pracy, niegrzeczne zwracanie się do osób starszych, nauczycieli kolegów, rękoczyny, nękanie młodszych i słabszych kolegów, wymuszanie określonego zachowania na innych ).
- Frekwencja (spóźnienia, nieobecności nieusprawiedliwione).
- Brak jakichkolwiek zasad współżycia w grupie.
§ 30
Tryb i warunki uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania.
- Uczniowie w terminie 7 dni po zapoznaniu się z ocenami z poszczególnych zajęć edukacyjnych mogą wnioskować do nauczyciela o możliwość uzyskania oceny wyższej o jeden stopień od przewidywanej.
- Uczeni może wnioskować o uzyskanie oceny wyższej niż przewidywana, jeżeli napisze sprawdzian obejmujący zakres wiedzy i umiejętności przewidziany na stopień oceny zgodny z kryteriami przedmiotowego systemu nauczania.
- Nauczyciel wyznacza termin sprawdzianu ustalającego ocenę roczna ni później niż na dwa dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- Uczniowie w terminie do dwóch dni po zapoznaniem się z ocenami zachowania mogą wnioskować do wychowawcy klasy o możliwość uzyskania oceny wyższej o jeden stopień od przewidzianej.
- Wniosek o zmianę oceny na wyższą zgłaszany jest do wychowawcy klasy, który zobowiązany jest do ponownego przeanalizowania i ustalenia oceny zasięgając opinii Samorządu Klasowego.
- O ustalonej ocenie rocznej zajęć edukacyjnych i ocenie z zachowania uczeń jest powiadamiany najpóźniej jeden dzień po klasyfikacyjnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
§ 31
Poprawianie ocen zachowania
-
Uczniowie i rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają,
że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone
w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych. - W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącego trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję w składzie:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęci edukacyjne w danej klasie,
- pedagog,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
-
przedstawiciel Rady Rodziców.
- Komisja w drodze głosowania zwykłą większością głosów ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalanej wcześniej.
- Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
-
Z prac komisji sporządza się protokół zawierający:
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem,
- Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
KLASYFIKACJA ŚRÓDROCZNA I ROCZNA
§ 32
- Rok szkolny dzieli się na dwa okresy:
I okres- IX- I
II okres- I- VI
- Klasyfikacje śródroczna ustala się najpóźniej na tydzień przed zakończeniem i okresu.
- Klasyfikacje roczna najpóźniej na tydzień przed zakończeniem roku szkolnego.
-
Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, i zachowania ucznia oraz ustaleniu - wg przyjętej skali - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych
z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny zachowania. - Klasyfikacja roczna w klasach I-III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania. Ocena ta jest oceną opisową.
- Klasyfikacja roczna w klasach IV-VI polega na podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 15 ust. 4 i § 23 ust. 1.
- Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym w klasach I-III szkoły podstawowej polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w § 6 pkt 1a, i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 15 i § 27 ust.1 .
- Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 15 i § 27 ust. 1.
- Klasyfikacja roczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym, począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w § 15 i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 27 ust. 1.
- Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się w styczniu.
- Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne wpisuje się w pełnym brzmieniu.
a) klasy I-III – nauczyciel formułuje i przekazuje do wiadomości rodziców oceny opisowe;
b) klasy IV-VI – obowiązuje skala ocen (celujący, bardzo dobry, dobry, dostateczny, dopuszczający, niedostateczny)
-
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony z WF lub informatyki. Decyzję o zwolnieniu podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii lekarskiej i na czas określony w tej opinii. W przypadku zwolnienia ucznia z WF lub informatyki
w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”. -
Dyrektor szkoły na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej może zwolnić ucznia z wadą słuchu lub głęboką dysleksją rozwojową
z nauki drugiego języka obcego. W przypadku zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”. - Zasady oceniania z religii regulują odrębne przepisy.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy i ocenianego ucznia.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący te zajęcia. Roczna ocena z tych zajęć nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
- Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej (semestralnej) stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej (semestrze programowo wyższym), szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
- Dwa tygodnie przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawcy klas zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla niego śródrocznych, rocznych pozytywnych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i ocenie z zachowania. Przekazanie informacji w formie pisemnej. Zaznajomienie się z przekazaną informacją rodzice /prawni opiekunowie/ potwierdzają złożonym podpisem i datą.
- Miesiąc przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne oraz wychowawcy klas (ocena z zachowania) zobowiązani są poinformować ucznia i jego rodziców /prawnych opiekunów o przewidywanych dla niego negatywnych śródrocznych, rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i ocenie zachowania ( kontakt osobisty potwierdzony zapisem w dzienniku z datą i podpisem rodzica).
- W terminie 7 dni od przekazania informacji o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych na wniosek ucznia w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) nauczyciel prowadzący dane obowiązkowe lub dodatkowe zajęcia edukacyjne, a w przypadku oceny zachowania – wychowawca klasy – ma obowiązek zapoznania ucznia z warunkami i trybem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca klasy. W sytuacjach losowych i w przypadku dłuższej nieobecności nauczyciela tryb i sposób wystawienia śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz oceny z zachowania określi dyrektor w drodze zarządzenia.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
- Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjnego opracowanego dla niego na podstawie odrębnych przepisów, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 15 i § 27 ust. 1
- Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, z uwzględnieniem ustaleń zawartych w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów, o których mowa w § 6 ust. 1a pkt 1, i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, zgodnie z § 15 i § 27 ust. 1.
- Ustala się następujące warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) zajęcia edukacyjne obowiązkowe i dodatkowe:
- ponowna analiza osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym,
- wskazanie obszarów koniecznych do poprawy,
- ustalenie sposobu i terminu dokonania poprawy,
- zebranie dokumentacji potwierdzającej stopień wypełnienia przez ucznia warunków poprawy określonych przez nauczyciela,
- ustalenie przez nauczyciela rocznej oceny klasyfikacyjnej z umotywowaniem,
- zatwierdzenie oceny na posiedzeniu rady pedagogicznej.
b) ocena zachowania:
- ponowna analiza rocznej dokumentacji dotyczącej zachowania ucznia,
- wskazanie dziedzin aktywności, w których musi nastąpić poprawa oraz określenie terminu realizacji,
- monitorowanie i dokumentowanie zachowania ucznia przez wychowawcę,
- ustalenie rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania z umotywowaniem,
- zatwierdzenie oceny na posiedzeniu rady pedagogicznej.
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
§ 33
- Jeżeli uczeń opuścił ponad 50% zajęć ustalonych w szkolnym planie nauczania, może nie być klasyfikowany z tych zajęć, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej.
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
- Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na wniosek jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
- Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń:
a) realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki;
b) spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w pkt 5 lit b), nie obejmuje obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, zajęcia techniczne, plastyka, muzyka, zajęcia artystyczne i wychowanie fizyczne oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt 3,4 i 5 lit a) przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
- Uczniowi, o którym mowa w ust. pkt b), zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
- Egzamin klasyfikacyjny dla ucznia, o którym mowa w pkt 5 lit b), przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
- Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, techniki, informatyki, technologii informacyjnej i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z zastrzeżeniem pkt 10.
- Przewodniczący komisji uzgadnia z uczniem, o którym mowa w pkt 5 lit b), oraz jego rodzicami (prawnymi opiekunami) liczbę zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
- W czasie egzaminu klasyfikacyjnego mogą być obecni - w charakterze obserwatorów - rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
- Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego należy sporządzić protokół zawierający:
- imiona i nazwiska nauczycieli,
- termin egzaminu klasyfikacyjnego,
- zadania egzaminacyjne,
- wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z obowiązkowych lub dodatkowych zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”, „nieklasyfikowana” .
§ 34
-
Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z tym że niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona
w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem pkt 3. - Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem pkt 3.
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
- w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
- w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
- Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
-
W skład komisji wchodzą w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne (nauczyciel może być zwolniony z udziału w pracach komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach),
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne.
- W skład komisji wchodzą w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
- wychowawca klasy,
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
- pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
- psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
- przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
- Nauczyciel, o którym mowa w pkt 2 lit. b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
-
Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego. Egzamin poprawkowy zdaje także uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z 2 obowiązkowych zajęć edukacyjnych. -
Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu,
- zadania (pytania) sprawdzające,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
- Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
-
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły nie później niż do końca września - Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę z zastrzeżeniem
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia oraz jego sytuację rodzinną, rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia do klasy programowo wyższej, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że zajęcia te realizowane są w klasie programowo wyższej.
- Przepisy ust. 1-14 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna
PROMOWANIE
§ 35
- Uczniowie kl. I-III otrzymują promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ich osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym oceniono pozytywnie.
- Uczeń klasy I-III szkoły podstawowej otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
- Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 28 pkt 1 i § 36 pkt 9.
- Począwszy od klasy IV uczeń, który w wyniku klasyfikacji krocznej uzyskał promocję lub ukończył szkołę i z obowiązujących zajęć edukacyjnych otrzymał średnią ocen co najmniej 4.75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej lub świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem.
- Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen, o której mowa w ust. 4, wlicza się także roczne oceny uzyskane z tych zajęć.
- Ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkimi ponadwojewódzkim w szkole podstawowej oraz laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują zdanych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim bądź laureata lub finalisty olimpiady przedmiotowej uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
- Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w ust. 3, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę, z zastrzeżeniem pkt 4.
- Ucznia kl. I-III można pozostawić na drugi rok w tej samej klasie tylko w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych opinią lekarską, poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej oraz w porozumieniu z rodzicami.
§ 36
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (semestralnej) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
- Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, zajęć artystycznych, techniki, zajęć technicznych, informatyki, technologii informacyjnej, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
- Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
- Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji;
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący;
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 15 pkt b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji;
- termin egzaminu poprawkowego;
- pytania egzaminacyjne;
- wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
- Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę – z zastrzeżeniem punktu 9.
- Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są – zgodnie ze szkolnym planem nauczania – realizowane w klasie programowo wyższej.
§ 37
- Uczeń kończy szkołę podstawową:
- jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w danej szkole, z uwzględnieniem § 35 pkt 8, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej.
- jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu po VI klasie szkoły podstawowej, o którym mowa w Ocenianiu zewnętrznym
- Uczeń kończy szkołę podstawową, z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, o której mowa w ust. 1, uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen, co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
Postępowanie w przypadku zgłoszenia zastrzeżeń odnoszących się do trybu ustalania rocznej klasyfikacyjnej oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych i rocznej oceny zachowania
§ 38
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeśli uznają, że:
1) roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych,
2) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania,
3) roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych z egzaminu poprawkowego, została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi obowiązującego w szkole trybu ustalania tej oceny
2. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 1) i 2) uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłaszają na piśmie do dyrektora szkoły, w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno - wychowawczych.
3. Zastrzeżenia, o których mowa w ust. 3) uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) zgłaszają na piśmie do dyrektora szkoły, w terminie 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
4. Dyrektor szkoły ma 7 dni licząc od dnia złożenia przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) wniosku na rozpatrzenie zastrzeżenia.
5. W przypadku stwierdzenia przez dyrektora szkoły, że:
1) roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, lub,
2) roczna ocena klasyfikacyjna zachowania, lub,
3) roczna ocena klasyfikacyjna z egzaminu poprawkowego z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, została ustalona uczniowi zgodnie z obowiązującym w szkole trybem ustalania tej oceny, dyrektor szkoły informuje o tym ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) na piśmie, wysyłając informację listem poleconym za potwierdzeniem odbioru.
6. W przypadku stwierdzenia przez dyrektora szkoły, że roczne oceny klasyfikacyjne, o których mowa w ust. 5 zostały ustalone niezgodnie z obowiązującym w szkole trybem ustalania tej oceny, dyrektor szkoły informuje o tym ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) na piśmie, podając termin i tryb ustalania nowej rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
§ 39
1. W szkole obowiązuje następujący tryb ustalania uczniowi nowej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć obowiązkowych:
1) dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości
i umiejętności ucznia z danego zajęcia edukacyjnego,
2) w skład komisji wchodzą:
a) dyrektor szkoły lub wicedyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji;
b) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
c) dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
3) sprawdzian odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich,
4) sprawdzian składa się z części pisemnej i ustnej, których zakres obejmuje materiał z całego roku szkolnego,
5) każda część sprawdzianu trwa 45 minut i jest rozdzielona co najmniej 20 minutową przerwą. Każda część sprawdzianu jest punktowana w skali od 0 – 20 punktów,
6) o wyniku sprawdzianu uczeń jest informowany w dniu sprawdzianu, po sprawdzeniu i ocenie jego dwóch części,
7) aby zaliczyć sprawdzian wiadomości i umiejętności uczeń musi uzyskać minimum 85 % możliwych do uzyskania punktów.
2. W sprawdzianie mogą uczestniczyć – w charakterze obserwatora rodzice (prawni opiekunowie) ucznia.
3. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od oceny ustalonej przed sprawdzianem.
4. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem rocznej oceny klasyfikacyjnej, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego
5. Z prac komisji, o której m owa w ust. 1, pkt 2) sporządza się protokół zawierający:
1) skład komisji,
2) termin sprawdzianu, o którym mowa w ust. 1, pkt 3),
3) pytania (zadania) egzaminacyjne,
4) wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
6. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
7. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, pkt 2) lit b), może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnie uzasadnionych przypadkach (usprawiedliwiona absencja nauczyciela). W tym przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły, jednak nie później niż w pierwszym tygodniu nowego roku szkolnego.
9. Przepisy ust. 1 – 8 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanych w wyniku egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 40
1. W przypadku stwierdzenia przez dyrektora szkoły, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z obowiązującym w szkole trybem ustalania tej oceny, o którym mowa w § 26 przyjmuje się następujący tryb postępowania ponownego ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
1) dyrektor szkoły powołuje komisję, w skład której wchodzą:
a) dyrektor lub wicedyrektor szkoły – jako przewodniczący komisji;
b) wychowawca klasy;
c) wskazany przez dyrektora (wicedyrektora) szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie;
d) psycholog jeśli jest zatrudniony;
e) pedagog szkolny jeśli jest zatrudniony;
f) przedstawiciel samorządu szkolnego;
g) przedstawiciel rady rodziców;
2) Komisja, której mowa w pkt 1 lit. a - g ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
2. Z pracy komisji sporządza się protokół zawierający:
1) skład komisji,
2) termin posiedzenia komisji,
3) wynik głosowania,
4) ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
3. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
ORGANIZACJA SPRAWDZIANU
§ 41
1. W klasie VI szkoły podstawowej jest przeprowadzany sprawdzian poziomu opanowania umiejętności ustalonych w standardach wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianu w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej "sprawdzianem".
2. Sprawdzian poziomu opanowania umiejętności przeprowadza się w klasie VI szkoły podstawowej, w kwietniu, w terminie ustalonym przez dyrektora centralnej komisji egzaminacyjnej.
3. Za organizację sprawdzianu odpowiada przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, którym jest dyrektor szkoły. Może on nie później niż na 2 miesiące przed terminem sprawdzianu powołać zastępcę przewodniczącego szkolnego zespołu egzaminacyjnego spośród nauczycieli zatrudnionych w danej szkole.
4. Dyrektor szkoły, w której ma być przeprowadzony sprawdzian jest obowiązany nie później niż do dnia 1 września roku szkolnego, w którym ma być przeprowadzony sprawdzian zgłosić szkołę do okręgowej komisji egzaminacyjnej, zwanej dalej „komisją okręgową”.
5. Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i w formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii:
1) publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej,
2) niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.
6. Opinia, o której mowa w ust. 5 pkt 1 - 2 powinna być wydana przez poradnię psychologiczno pedagogiczną (poradnię specjalistyczną), nie później niż do końca września roku szkolnego, w którym przeprowadzany jest sprawdzian, nie wcześniej niż po ukończeniu klasy III szkoły podstawowej.
7. Opinię oraz pisemny wniosek o dostosowanie sprawdzianu do indywidualnych potrzeb psychofizycznych dziecka rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły, w terminie do 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
8. Uczniowie chorzy lub niesprawni czasowo, na podstawie zaświadczenia o stanie zdrowia, wydanego przez lekarza, mogą przystąpić do sprawdzianu w warunkach i w formie odpowiednich ze względu na ich stan zdrowia.
§ 42
1. Laureaci i finaliści olimpiad przedmiotowych oraz laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponadwojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem, są zwolnieni ze sprawdzianu.
2. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 dokonuje dyrektor szkoły – przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio finalisty lub laureata, które składa uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie).
3. Zwolnienie ze sprawdzianu jest równoznaczne z uzyskaniem ze sprawdzianu najwyższego wyniku.
§ 43
1. Sprawdzian trwa 60 minut, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Dla uczniów, o których mowa w § 41 ust. 5 i 6 oraz ust. 8 czas trwania sprawdzianu może być przedłużony, nie więcej jednak niż o 30 minut.
3. Uczeń otrzymuje zestaw zadań i kartę odpowiedzi.
4. Uczeń zgłasza przewodniczącemu zespołu nadzorującego braki w zestawie zadań lub karcie odpowiedzi i otrzymuje nowy zestaw zadań lub nową kartę odpowiedzi.
5. Na zestawie zadań i karcie odpowiedzi, przed rozpoczęciem sprawdzianu, wpisuje się kod ucznia, nadany przez komisję okręgową. Uczniowie nie podpisują zestawów zadań i kart odpowiedzi.
§ 44
1. W czasie trwania sprawdzianu każdy uczeń pracuje przy osobnym stoliku.
2. W sali, w której jest przeprowadzany sprawdzian, nie można korzystać z żadnych urządzeń telekomunikacyjnych.
§ 45
1. W czasie sprawdzianu uczniowie nie powinni opuszczać sali. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący zespołu nadzorującego może zezwolić uczniowi na opuszczenie sali, po zapewnieniu warunków wykluczających możliwość kontaktowania się ucznia z innymi osobami, z wyjątkiem osób udzielających pomocy medycznej.
2. W czasie trwania sprawdzianu uczniom nie udziela się żadnych wyjaśnień dotyczących zadań ani ich nie komentuje.
3. W przypadku stwierdzenia niesamodzielnego rozwiązywania zadań przez ucznia lub jeżeli uczeń zakłóca prawidłowy przebieg sprawdzianu w sposób utrudniający pracę pozostałym uczniom, przewodniczący szkolnego zespołu egzaminacyjnego unieważnia pracę tego ucznia i przerywa jego sprawdzian.
§ 46
1. Uczeń może uzyskać maksymalnie 40 punktów.
2. Prace uczniów sprawdzają egzaminatorzy wpisani do ewidencji egzaminatorów. Wynik sprawdzianu ustala komisja okręgowa na podstawie liczby punktów przyznanych przez egzaminatorów.
3. Wynik sprawdzianu ustalony przez komisję okręgową jest ostateczny.
§ 47
1. Uczeń, który z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu w ustalonym terminie, albo przerwał sprawdzian, przystępuje do sprawdzianu w dodatkowym terminie ustalonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
2. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza klasę szóstą oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. W szczególnych przypadkach zdrowotnych lub losowych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia.
§ 48
1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzona i oceniona praca ucznia jest udostępniana uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom) do wglądu w miejscu i czasie wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej.
2. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły. Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
3. Wyniki sprawdzianu oraz zaświadczenie o wynikach dla każdego ucznia komisja okręgowa przekazuje do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a w przypadku, o którym mowa w § 43 ust. 1 – do dnia 31 sierpnia danego roku.
4. Zaświadczenie, którym mowa w ust. 2, dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 49
1. Wewnątrzszkolny system oceniania zatwierdza uchwałą Rada Pedagogiczna po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej, Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców.
2. Wewnątrzszkolny system oceniania stanowi integralną część statutu szkoły.
3. Wszelkie zmiany wprowadzane są uchwałą Rady Pedagogicznej.
4. Odpowiedzialność za funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania i gwarantami przestrzegania są Dyrektor Szkoły i Rada Pedagogiczna.
5. Jakościowa ewaluacja wdrożeniowa wewnątrzszkolnego system oceniania będzie przeprowadzona po kolejnym roku jego funkcjonowania.
6. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym szkolnym systemie oceniania zastosowanie mają przepisy zawarte w Rozporządzeniu MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych oraz Rozporządzeniu MEN z dnia 13 lipca 2007 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
- «« poprz.
- nast.