Statut Szkoły
- Kategoria: szkola
Sołonka, 15 IX 2014 r.
Aneks nr 1/2014 do Statutu
Niepublicznej Szkoły Podstawowej
z Oddziałem Przedszkolnym w Sołonce
Zmiany od 1 września 2014 r.
Rozdział I PRZEPISY OGÓLNE
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami.
- Ustawa z dnia 19 marca 2009r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Z dnia 7 kwietnia 2009r.).
- Rozporządzenie MEN z dnia 15.02.1999r. w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska dyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze w przedszkolach oraz w poszczególnych typach szkół i placówek (DZ. U. Nr 14, poz. 260).
- Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 19.06.2001r. Nr. 61, poz. 624; z późniejszymi zmianami).
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych.
- Rozporządzenie MENiS z dnia 20 lutego 2004r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004r Nr. 26, poz. 232).
- Rozporządzenie MENiS z dnia 29 stycznia 2003r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (DZ. U. z 2003r. Nr 23, poz. 193)
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003r. Nr.6, poz.69).
- Rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002r. Nr. 56, poz. 506).
- Rozporządzenie MENiS z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009r.).
- Rozporządzenie MENiS z dnia 12 lutego 2002r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002r. Nr. 15, poz. 142).
- Rozporządzenie MENiS z dnia 19 grudnia 2001r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program i tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2002r. Nr. 3, poz.28).
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania , klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
- Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego 2001r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania (Dz. U. z 2001r. Nr. 13, poz. 114).
- Konwencja o Prawach Dziecka.
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach.
- Rozporządzenie MEN w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 30 kwietnia 2013r.
Rozdział V ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 22 punkt 16
1. Dyrektor szkoły może usprawiedliwić obowiązek szkolny dzieciom przebywającym czasowo poza granicami kraju.
§ 22 Punkt 17
1.Niespełnienie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Przez niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną obecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% w czasie obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole.
Rozdział VI NAUCZYCIELE I PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI
§ 36 punkt 2
- Nauczyciel, tworząc własny program nauczania, musi brać pod uwagę przede wszystkim jego zgodność z podstawą programową; zniesione zostały inne formalne wymagania wobec programów nauczania dopuszczanych do użytku w szkole przez dyrektora szkoły.
-
Nauczyciele I-III szkoły podstawowej oraz nauczyciele świetlicy szkolnej mają prawo do dodatkowego wsparcia ze strony asystenta nauczyciela. Do zadań asystenta należy wspieranie nauczyciela lub osoby niebędącej nauczycielem, prowadzących zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, lub wspieranie wychowawcy świetlicy. Asystent wykonuje zadania wyłącznie pod kierunkiem nauczyciela, osoby niebędącej nauczycielem lub wychowawcy świetlicy. Asystentowi nie powierza się zadań określonych dla nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudnianych dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Asystent nauczyciela posiada wykształcenie co najmniej na poziomie wymaganym do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkole podstawowej oraz przygotowanie pedagogiczne. Asystenta zatrudnia się na zasadach określonych w Kodeksie pracy,
z tym, że wynagrodzenie ustala się nie wyższe niż przewidziane dla nauczyciela dyplomowanego. -
Nauczyciel ma pełną swobodę w organizacji zajęć dla najmłodszych uczniów;
w klasach I-III szkoły podstawowej nie obowiązuje porządek 45 minutowych lekcji. - Nauczyciel klasy I-III szkoły podstawowej ma swobodę w zakresie tempa realizacji programu nauczania (wymagania edukacyjne określone w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej dotyczą ucznia kończącego III klasę szkoły).
Rozdział VII UCZNIOWIE
§ 41 punkt 5
Uczniowie mają prawo do legitymacji szkolnej z numerem PESEL, co ułatwi dostęp np. do świadczeń zdrowotnych.
§ 42Punkt 6.0.
Prawa uczniów
- Uczniowie klasy I szkoły podstawowej otrzymują bezpłatnie podręcznik „Nasz Elementarz”, podręcznik lub inny materiał edukacyjny do języka obcego nowożytnego oraz materiały ćwiczeniowe do edukacji wczesnoszkolnej.
- Uczniowie niewidomi, słabowidzący, mający trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu się, w tym uczniowie niesłyszący i słabosłyszący, z upośledzeniem umysłowym, autyzmem i afazją, otrzymają adaptacje Naszego Elementarza opracowane na zlecenie i ze środków finansowych MEN.
- Uczniowie w klasach I-III szkoły podstawowej mają prawo do swobodnej organizacji zajęć; lekcje nie muszą trwać 45 minut.
-
Uczeń ma prawo do nauki we własnym tempie. Wymagania edukacyjne określone
w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej dotyczą ucznia kończącego klasę III szkoły podstawowej (likwidacja wymagań na zakończenie klasy pierwszej). -
Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej mają prawo do prac domowych dostosowanych do ich możliwości. Rodzice uczniów mają możliwość współpracy
z nauczycielem w tym zakresie. - Uczniowie mają zagwarantowaną w ustawie możliwość odrabiania pracy domowej podczas pobytu w świetlicy oraz korzystania z zajęć dostosowanych do ich zainteresowań.
- Istnieje możliwość odroczenie nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej tylko na wniosek rodzica, poparty opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej; dyrektor nie może odmówić odroczenia.
- Uczeń ma prawo do otrzymania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach bez konieczności posiadania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wystarczy rozpoznanie dokonane przez nauczyciela lub specjalistę w przedszkolu lub szkole.
- Nie jest wymagana opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeśli rodzice dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na upośledzenia umysłowe w stopniu umiarkowanym i znacznym złożą wniosek o edukację poza przedszkolem lub szkołą.
-
Uczniowie niewidomi i słabowidzący otrzymują adaptacje podręczników dostępnych na rynku, opracowane na zlecenie i ze środków finansowych MEN (zgodnie
z zapotrzebowaniem złożonym przez szkołę); organy prowadzące szkoły, do których uczęszczają uczniowie niewidomi mogą otrzymać od MEN dodatkowe środki finansowe na wydruk podręczników i książek pomocniczych dla uczniów niewidomych (zawierają w tym celu odpowiednio porozumienia lub umowy z MEN) -
Wszyscy uczniowie niepełnosprawni posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego otrzymają dofinansowanie do zakupu podręczników szkolnych w ramach programu rządowego „Wyprawka szkolna"; w poprzednich latach pomoc otrzymywali tylko uczniowie słabowidzący, z upośledzeniem umysłowym
i niesłyszący. - Uczniowie z rodzin dotkniętych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi mają prawo do zasiłku losowego na cele edukacyjne lub do wyjazdu edukacyjno-terapeutycznego.
- Niepełnosprawny wychowanek innej formy wychowania przedszkolnego ma prawo do kształcenia specjalnego zorganizowanego również w innej formie wychowania przedszkolnego.
- Dzieci w przedszkolach mogą uczyć się języka mniejszości narodowych, etnicznych lub języka regionalnego w oparciu o treści dostosowane do ich wieku (podstawa programowa wychowania przedszkolnego została uzupełniona w zakresie dotyczącym przygotowania dzieci do nauki języka mniejszości narodowych, etnicznych oraz języka regionalnego).
ROZDZIAŁ VIII WSPÓŁPRACA RODZICÓW I NAUCZYCIELI
§ 49 punkt 2
- Rodzic lub pełnoletni uczeń mają prawo do otrzymania opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej w określonym w przepisach terminie (30 dni od złożenia wniosku, w uzasadnionych przypadkach 60 dni).
-
Rodzic lub pełnoletni uczeń mają prawo do uczestniczenia w opracowaniu
i modyfikacji programu (IPET) oraz dokonywaniu oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Rodzic ma prawo do otrzymania kopii programu na jego wniosek. - Rodzic dziecka niepełnosprawnego lub pełnoletni uczeń mają prawo wnioskować o współpracę poradni psychologiczno-pedagogicznej z przedszkolem, szkołą lub placówką w określeniu niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno- komunikacyjne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne niepełnosprawnego ucznia.
-
Rodzice uczniów mogą zdecydować o tzw. nauczaniu domowym i złożyć wniosek
w dowolnym momencie roku szkolnego. - Rodzice mają prawo do informacji o treści nauczania przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie.
- Rodzice mają wpływ na realizowane w przedszkolach i szkołach programy wychowawcze.
-
Rodzice pierwszoklasistów mogą wyrazić opinię o zestawie podręczników
i materiałów ćwiczeniowych zaproponowanych przez nauczycieli. - Rodzice nie muszą obowiązkowo ubezpieczać dzieci w szkołach, ponieważ ubezpieczenie wypadkowe NNW jest dobrowolne dla wszystkich, także dla uczniów; w związku z tym, planowane jest również zniesienie od 1 września 2014 r. obowiązku ubezpieczenia NNW dla uczniów w czasie wycieczki i imprezy szkolnej organizowanych w kraju.
ROZDZIAŁ XI
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
§ 5 punkt 4e
Było:
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani do poinformowania ucznia i jego rodziców o ocenach pozytywnych na 2 tygodnie przed posiedzeniem klasyfikacyjnym (forma pisemna zawierająca datę i podpisy rodziców/prawnych opiekunów,
Otrzymuje brzmienie:
Nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani do poinformowania ucznia i jego rodziców o ocenach pozytywnych na 1 tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym (forma pisemna zawierająca datę i podpisy rodziców/prawnych opiekunów,
STATUT NIEPUBLICZNEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ Z ODDZIAŁEM PRZEDSZKOLNYM W SOŁONCE
SPIS TRESCI
ROZDZIAL I PRZEPISY OGOLNE………………………………………………………………….2
ROZDZIAL II INFORMACJE O SZKOLE…………………………………………………………..3
ROZDZIAL III CELE I ZADANIA SZKOŁY………………………………………………………3
ROZDZIAŁ IV ORGANY SZKOŁY………………………………………………..……………...…5
4.1. Dyrektor Szkoly…………………………………………………………………….……………..6
4.2. Wicedyrektor………………………………………………………………………………………8
4.3. Rada Pedagogiczna…………………………………………………………………….…………9
4.4. Rada rodziców………………………………………………………………………….…..……11
4.5. Samorząd uczniowski………………………………………………………………..…………..11
ROZDZIAŁ V ORGANIZACJA SZKOŁY………………………………………………..………...12
Rozdział VI NAUCZYCIELE I PRACOWNICY NIEPEDAGOGICZNI……………...……………17
6.1. Zadania nauczycieli…………………………………………………………………………...…19
6.2. Wychowawcy..................................................................................................................................19
6.3. Prawa i obowiązki pracowników Szkoły…………………………………………………….…20
ROZDZIAŁ VII UCZNIOWIE………………………………………...………………………….…20
7.1. Prawa ucznia……………………………………………………………………………….….…21
7.2. Obowiązki ucznia...........................................................................................................................21
7.3. Nagrody i kary…………………………………………………………………………………...21
7.4. Skreślenie z listy uczniów………………………………………………………………………..22
- Rozwiązywanie sporów i konfliktów…………...………………………………………………23
ROZDZIAŁ VIII WSPÓŁPRACA RODZICÓW I NAUCZYCIELI……………………………….24
ROZDZIAŁ IX SPOSÓB POZYSKIWANIA ŚRODKÓW FINANSOWYCH NA DZIAŁALNOŚĆ SZKOŁY…………………………………………………………………………………………….....24
ROZDZIAŁ X POSTANOWIENIA KOŃCOWE……………………………………………………25
ROZDZIAŁ XI WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA………………………………..26
Postanowienia ogólne…………………………………………………………………………………26
Ocenianie……………………………………………………………………………………………...31
Klasyfikacja śródroczna i roczna…………………………………………………………..………..42
Egzamin klasyfikacyjny………………………………………………………………………….…..45
Promowanie………………………………………………………………………………………..….48
Organizacja sprawdzianu……………………………………………………………………………52
Postanowienia końcowe………………………………………………………………………………55
- poprz.
- nast. »»