Statut Szkoły
- Kategoria: szkola
Rozdział VII
UCZNIOWIE
§ 41
- Szkoła, jako niepubliczna, nie podlega rejonizacji.
- Uczniowie przyjmowani są do Szkoły i oddziału przedszkolnego przez Dyrektora na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) po złożeniu wymaganych dokumentów.
- Dokumentami wymaganymi przy przyjęciu ucznia do szkoły są: osobiste poświadczenie rodziców ( prawnych opiekunów), zawierające dane z aktu urodzenia dziecka, PESEL dziecka oraz dane o jego zameldowaniu.
- Do klasy programowo wyższej przyjmowani są uczniowie na podstawie na podstawie świadectwa ukończenia klasy niższej oraz odpisu arkusza ocen, wydanego przez szkołę, do której uczeń uczęszczał.
- Uczeń przyjęty do Niepublicznej Szkoły Podstawowej otrzymuje legitymacje szkolną. Ważność legitymacji potwierdza się w kolejnym roku szkolnym przez umieszczenie daty ważności i pieczęci urzędowej szkoły.
- Prawa ucznia
§ 42
Uczeń ma prawo do:
- nauki i rozwoju w warunkach poszanowania godności osobistej,
- podmiotowego traktowania,
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia,
- informacji na temat wymagań edukacyjnych z przedmiotów i kryteriów oceniania zachowania,
- wyłaniania w demokratycznych wyborach swej reprezentacji w postaci Samorządu Uczniowskiego i Samorządu Klasowego,
- wniesienia prośby do Dyrektora za pośrednictwem rodziców o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego lub poprawkowego,
-
opieki wychowawczej i warunków zapewniających w szkole bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochrony
i poszanowania godności osobistej, - rozwijania zainteresowań i zdolności,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,
- zrzeszania się w organizacjach działających w Szkole.
- Obowiązki ucznia
§ 43
Uczeń jest zobowiązany do:
- przestrzegania postanowień zawartych w Statucie Szkoły,
- przestrzegania Regulaminu Szkoły,
-
systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach edukacyjnych, przygotowania się do nich oraz właściwego zachowania w ich trakcie, a także do uczestniczenia
w pozalekcyjnym życiu Szkoły, - usprawiedliwiania, w wymaganym przez Dyrektora terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych,
- dbania o schludny wygląd oraz noszenia odpowiedniego stroju,
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli i innych pracowników Szkoły oraz innych uczniów,
- nie korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych podczas zajęć edukacyjnych na terenie szkoły,
- dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole.
- Nagrody i kary
§ 44
- Uczeń za wzorową i przykładną pracę oraz postawę może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
- Wyróżnienie i pochwałę ze strony nauczyciela lub wychowawcy z wpisaniem do dzienniczka ucznia,
- Pochwałę dyrektora szkoły na apelu szkolnym wobec innych uczniów,
- List pochwalny wychowawcy klasy i dyrektora szkoły skierowany do rodziców,
- Dyplom uznania,
- Odznakę wzorowy uczeń klasy I-VI,
- Świadectwo ukończenia klasy z wyróżnieniem,
- Nagrodę rzeczową,
- Nagrodę Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Solonka –„Solanka”,
- Za niewłaściwą postawę uczniowską uczeń może otrzymać następujące kary:
- Upomnienie ustne wychowawcy, nauczyciela,
- Upomnienie z wpisaniem do dzienniczka,
- Upomnienie ustne dyrektora szkoły,
- Wezwanie rodziców do szkoły,
- Obniżenie oceny ze sprawowania,
- Pisemna nagana dyrektora i wychowawcy.
-
Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (opiekunów prawnych) ucznia
o przyznanej mu nagrodzie lub stosowaniu wobec niego kary. - Szkoła ma obowiązek informowania Stowarzyszenia o wyczerpanych możliwościach oddziaływań wychowawczych (na dzieci i rodziców).
§ 45
Uczniowie Szkoły i ich rodzice lub opiekunowie korzystają z uprawnień przysługujących uczniom szkół publicznych i ich rodzicom.
- Skreślenie z listy uczniów
§ 46
- Uczeń może być skreślony z listy uczniów za:
- naganne zachowanie,
- nieprzestrzeganie Regulaminu Szkoły,
- lekceważenie Statutu Szkoły lub obowiązków szkolnych,
- posiadanie, sprzedaż, rozprowadzanie lub zażywanie narkotyków,
- posiadanie lub spożycie alkoholu na terenie szkoły lub czasie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
- kradzież,
- fałszerstwo dokumentów szkolnych,
- nielegalne wykorzystywanie nagrania fragmentu lub całości przebiegu lekcji lub innych zajęć szkolnych w internecie i innych środkach masowego przekazu.
- Od decyzji o skreśleniu z listy uczniów przysługuje prawo odwołania się do Dyrektora szkoły, w ciągu trzech dni od daty powiadomienia o tym fakcie.
- Od decyzji o skreśleniu z listy uczniów przysługuje prawo odwołania się do Kuratora Oświaty w Rzeszowie w terminie 14 dni od otrzymania jej na piśmie.
- Wyniki w nauce nie są podstawą do skreślenia z listy uczniów. Usunięcie ucznia ze szkoły za brak postępów w nauce jest niezgodne z prawem oświatowym.
- Rozwiązywanie sporów i konfliktów
§ 47
1. W sytuacjach spornych i na wypadek konfliktów między organami szkoły dyrektor pełni rolę mediatora:
- wysłuchując strony sporu lub konfliktu,
- badając czy nie zostało złamane prawo,
- stosując środki zaradcze w celu wyeliminowania sporu lub konfliktu.
2. Rolą dyrektora (wicedyrektora) jest też:
- rozstrzygać sprawy sporne w Radzie Pedagogicznej,
- współpracować z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim,
- przyjmować wnioski i badać skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych,
- negocjować w konfliktach między nauczycielami i rodzicami,
- postępować stosując zasady partnerstwa i obiektywizmu,
- podejmować decyzję z zachowaniem prawa i dobra publicznego w czasie wydawania zaleceń wszystkim statutowym organom szkoły wtedy, gdy działalność tych organów narusza interes szkoły i nie służy jej rozwojowi,
- stać na straży postanowień zawartych w statucie.
3. Sprawy między dyrektorem, a innymi organami szkoły rozstrzygają w zależności od przedmiotu spraw:
- organ prowadzący,
- organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
§ 48
1. Spory i konflikty na poziomie klasy i szkoły są rozstrzygane według następujących zasad:
- w czasie sporu lub konfliktu w klasie podstawową rolę mediatora i rozjemcy sprawuje wychowawca klasy, tj. wysłuchuje strony, bada czy nie zostało złamane prawo, stosuje środki zaradcze eliminujące spór lub konflikt,
- w czasie sporu i konfliktu między klasami rolę mediatorów i rozjemców pełnią wychowawcy tych klas, którzy mogą poprosić o wsparcie szkolnego pedagoga i rzecznika praw ucznia,
- wychowawcy mogą też uzyskać wsparcie od Samorządu Uczniowskiego i opiekuna Samorządu Uczniowskiego,
- w sprawach najpoważniejszych wychowawcy mogą zwrócić się o pomoc w rozwiązaniu sporu i konfliktu do Dyrektora (wicedyrektora).
Rozdział VIII
WSPÓŁPRACA RODZICÓW I NAUCZYCIELI
§ 49
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach edukacji i wychowania dzieci.
- Rodzice mają prawo do:
- znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie wynikających z realizowanego programu,
- znajomości regulaminu, oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów,
-
rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów
i przyczyn trudności w nauce, - uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
- wyrażania i przekazywania dyrektorowi szkoły opinii na temat pracy szkoły.
- Rodzice usprawiedliwiają nieobecność dziecka na zajęciach lekcyjnych w ustalonych z wychowawcą klasy terminach. Nieobecności dziecka spowodowane jego chorobą usprawiedliwiają również rodzice bez konieczności przedkładania zwolnień lekarskich.
- Szkoła organizuje spotkania z rodzicami minimum 3 razy w ciągu roku szkolnego, stwarzając możliwości wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze.
- Szkoła organizuje indywidualne konsultacje rodziców z nauczycielami w ciągu całego roku szkolnego.
- Wszelkie spory rozwiązuje się wewnątrz szkoły po uprzednim dokładnym zbadaniu sytuacji i wysłuchaniu zainteresowanych stron.