Statut Szkoły
- Kategoria: szkola
ORGANIZACJA SZKOŁY
§ 21
- Szkoła realizuje zadania dydaktyczno – wychowawcze i opiekuńcze w toku jednolitego 6 – letniego cyklu nauczania.
- Struktura organizacyjna szkoły klasy I-VI.
- W szkole może działać oddział przedszkolny.
-
Strukturą organizacyjną szkoły objęty jest również oddział przedszkolny dzieci
w wieku 3 - 6 lat (w szczególnych przypadkach przyjmuje się dzieci od 2,5 roku życia). -
Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez ministra do spraw oświaty
i wychowania, czas przeznaczony na realizację podstawy programowej ustala się
w godzinach od 8:00 do 13:00.
§ 22
-
Oddział przedszkolny realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego, koncentrując się na:
- wspomaganiu indywidualnego rozwoju dziecka,
- umożliwianiu dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- sprawowaniu opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola, organizowaniu opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
-
współdziałaniu z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci
i przygotowaniu ich do nauki szkolnej.
- Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
-
zapewnienie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym
i zdrowym środowisku. - uwzględnienie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
- rozwijanie wrażliwości moralnej,
-
kształtowanie umiejętności obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w dostępnym doświadczeniu dziecka, otoczeniu przyrodniczym, społecznym
i kulturowym i technicznym, -
rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej
i wyrażania własnych myśli i przeżyć, - rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.
-
Oddział przedszkolny sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych. Potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych,
a w szczególności:- zapewnia bezpośrednią, stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w oddziale przedszkolnym oraz w trakcie zajęć poza terenem szkoły,
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym,
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
- współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
4. W oddziałach prowadzona jest nauka religii.
5. Liczba dzieci w oddziałach nie może przekraczać 25.
6. Czas trwania zajęć dydaktyczno – wyrównawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi od 15 do 30 minut.
7. Godzina zajęć w oddziałach przedszkolnych trwa 60 minut.
8. Rodzice są zobowiązani do przyprowadzania i odbierania dziecka ze szkoły lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
9. Dziecko w wieku 5 lat jest obowiązane odbyć roczne przygotowanie przedszkolne w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole.
10. Obowiązek, o którym mowa w ust. 9 rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 5 lat.
11. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w ust.9, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do oddziału przedszkolnego w szkole, a także zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia.
12. Kontrolowanie spełniania obowiązku, o którym mowa w ust. 9, należy do zadań Dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka.
13. Dyrektor Szkoły Niepublicznej w której zorganizowano oddział przedszkolny jest zobowiązany powiadomić dyrektora szkoły, w obwodzie której dziecko mieszka,
o spełnianiu przez dziecko obowiązku.
14. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
15. Obowiązek szkolny tych dzieci, o których mowa w ust.14 może być odroczony do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat.
§ 23
- Szkoła działa w szczególnie trudnych warunkach demograficznych i geograficznych, dlatego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. W jednej grupie oddziału przedszkolnego mogą znajdować się dzieci od 2,5 do 6 lat. Oddział przedszkolny dzieci pięcioletnich i sześcioletnich może być łączony z klasą I, klasa I z klasą II lub klasa II z klasą III . W II etapie edukacyjnym możliwe jest łączenie klasy IV z klasą V, lub klasy V z klasą VI.
- Oddziały można łączyć i dzielić w nauczaniu języków obcych, zajęć komputerowych oraz na zajęciach wychowania fizycznego. Podziału można dokonać tylko za zgodą organu prowadzącego.
- Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
- Nauka w zakresie szkoły podstawowej jest obowiązkowa.
- Obowiązek szkolny rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, a od 2014 roku (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej), w którym dziecko kończy 6 lat.
- Na wniosek rodziców naukę w szkole podstawowej może rozpocząć dziecko, które przed dniem 1 września kończy 6 lat, jeżeli wykazuje psychofizyczną dojrzałość do podjęcia nauki szkolnej.
- Decyzję o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej.
- W przypadkach uzasadnionych ważnymi przyczynami spełnianie obowiązku szkolnego może być odroczone, nie dłużej niż 1 rok.
- Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii publicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej.
§ 24
- Do szkoły i oddziału przedszkolnego przyjmuje się wszystkie dzieci, których rodzice wyrażą taką wolę.
- Dyrektor szkoły niepublicznej jest zobowiązany powiadomić o przyjęciu dziecka, dyrektora szkoły publicznej w której obwodzie dziecko mieszka, oraz informować o spełnianiu przez dziecko obowiązku szkolnego.
- Zapisy dzieci do klasy pierwszej prowadzi się w marcu przed rozpoczęciem wypełnienia obowiązku szkolnego.
§ 25
1. Podstawowymi formami działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły są:
1) obowiązkowe zajęcia edukacyjne,
2) dodatkowe zajęcia edukacyjne,
3) zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze i specjalistyczne organizowane dla uczniów mających trudności w nauce,
4) nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne.
2. W klasach IV-VI godzina lekcyjna trwa 45 minut.
3. W klasach I-III objętych programowo kształceniem zintegrowanym częstotliwość przerw między zajęciami dostosowana jest przez prowadzącego zajęcia do możliwości percepcyjnych uczniów.
§ 26
- W szkole zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w pierwszym powszednim dniu września, a kończą w ostatni piątek czerwca. Jeżeli pierwszy dzień września wypada w piątek lub sobotę, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze rozpoczynają się w najbliższy poniedziałek po 1 września.
- Ferie i przerwy świąteczne:
- zimowa przerwa świąteczna zgodna z rozporządzeniem i kalendarzem roku szkolnego,
- ferie zimowe trwają dwa tygodnie w okresie od połowy stycznia do końca lutego; termin rozpoczęcia i zakończenia ferii zimowych w szkołach na obszarze województwa podkarpackiego ogłasza minister właściwy do spraw oświaty i wychowania nie później niż do końca każdego roku poprzedzającego o dwa lata rok, w którym będą trwały ferie zimowe,
- wiosenna przerwa świąteczna rozpoczyna się w czwartek poprzedzający święta wielkanocne i kończy się w pierwszy wtorek po świętach,
- ferie letnie rozpoczynają się w najbliższą sobotę po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych i trwają do 31 sierpnia.
-
Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców
i Samorządu Uczniowskiego, biorąc pod uwagę warunki lokalowe i możliwości organizacyjne szkoły, może w danym roku szkolnym ustalić dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktyczno-wychowawczych w wymiarze 8 dni.
§ 27
- Organizację nauczania, wychowania i opieki w formie szczegółowej w danym roku szkolnym oraz liczbę nauczycieli i pozostałych pracowników szkoły, określa arkusz organizacyjny szkoły opracowany przez Dyrektora i zatwierdzony przez Zarząd Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Sołonka – „Solanka”.
- Arkusz organizacyjny szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział klasowy.
- Liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach klasowych określa organ prowadzący.
- Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacyjnego z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy w szkole odbywają się stałe i obowiązkowe zajęcia dydaktyczne i wychowawcze określone tygodniowym rozkładem zajęć ustalonym przez dyrektora.
- Dla uczniów klas I –III przydział czasu na poszczególne zajęcia wyznacza ramowy plan nauczania. Szczegółowy rozkład dzienny zajęć ustala sam nauczyciel.
§ 28
Niektóre zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym, a także poza szkołą podczas wycieczek i wyjazdów.
§ 29
-
Wszelkie zajęcia na terenie szkoły, w tym organizowane przez Szkołę zajęcia
i zawody sportowe, odbywają się wyłącznie pod nadzorem upoważnionej do tego osoby. - Przerwy w zajęciach uczniowie spędzają pod nadzorem nauczyciela.
-
Warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo, w tym
w szczególności:
- sposób sprawowania opieki nad uczniami w szkole podczas zajęć obowiązkowych, nadobowiązkowych i pozalekcyjnych,
- sposób sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły,
-
zasady pełnienia dyżurów nauczycielskich podczas przerw między zajęciami
w szkole
określa Dyrektor w odrębnych rozporządzeniach.
-
Udział uczniów w wycieczkach z wyjątkiem przedmiotowych odbywających się
w ramach zajęć lekcyjnych i imprezach wymaga zgody ich rodziców lub opiekunów ustawowych.
§ 30
1. Szkoła realizuje:
- podstawę programową kształcenia ogólnego,
- ramowy plan nauczania,
- zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów zawarte w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania,
- szkolny program wychowawczy,
- program profilaktyczny.
2. Uznając prawo rodziców do religijnego wychowania dzieci, szkoła organizuje naukę religii na życzenie rodziców, zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.
§ 31
Do realizacji celów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoła posiada odpowiednie pomieszczenia oraz:
- sale lekcyjne,
- zastępczą salę gimnastyczną,
- pomieszczenie biblioteki szkolnej,
- stołówkę,
- pomieszczenia sanitarno – higieniczne,
- pomieszczenia gospodarcze.
§ 32
1. Szkoła udostępnia wszystkim uczniom gorący napój oraz ciepły posiłek w okresie całego roku szkolnego. Ciepły napój przygotowany jest w kuchni szkolnej rozlewany na stołówce szkolnej w czasie przerw śniadaniowych pod opieką nauczyciela pełniącego dyżur. Ciepły posiłek dostarcza firma cateringowa wybrana przez organ prowadzący.
2. Odpłatność za korzystanie z napoju i posiłku ustala Dyrektor szkoły w porozumieniu
z Radą Rodziców.
3. Biblioteka jest szkolną pracownią służącą do realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno – wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu nauczyciela popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców.
4. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły, rodzice, mieszkańcy Sołonki.
5. Wypożyczanie zbiorów odbywa się w czasie wyznaczonych przerw lekcyjnych, przez nauczyciela opiekującego się biblioteką lub wyznaczonych przez tego nauczyciela uczniów.
6. Pomieszczenie biblioteki umożliwia:
1) gromadzenie i opracowywanie zbioru,
2) korzystanie ze zbiorów przez wypożyczanie ich.