Statut Szkoły
- Kategoria: szkola
Rozdział IV
ORGANY SZKOŁY
§ 12
- Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) rada rodziców,
2. W szkole może działać samorząd uczniowski
3. Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
w granicach swoich kompetencji.
4. Organy szkoły rozwiązują sytuacje konfliktowe wewnątrz szkoły.
5. W przypadku zaistnienia sytuacji konfliktowej pomiędzy organami szkoły, dyrektor przeprowadza postępowanie wyjaśniające w ciągu 14 dni i wynik przedstawia radzie pedagogicznej i radzie rodziców.
6. W przypadku, gdy strona konfliktu jest dyrektor szkoły postępowanie wyjaśniające przeprowadza osoba wyznaczona przez organ prowadzący.
7. Postępowanie odwoławcze od decyzji poszczególnych organów szkoły przeprowadza organ prowadzący. W przypadku odwołań dotyczących spraw dydaktycznych, pedagogicznych i wychowawczych organem odwoławczym jest Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
8. Pomiędzy organami szkoły zachodzi wymiana informacji o podejmowanych
i planowanych działaniach i decyzjach na swoich zebraniach.
- Dyrektor Szkoły
§ 13
- Dyrektora zatrudnia, powołuje i odwołuje zarząd Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Sołonka – ”Solanka”.
- Szkołą lub placówką może również kierować osoba nie będąca nauczycielem powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący. Osoba ta nie może sprawować nadzoru pedagogicznego. W przypadku powołania takiej osoby na stanowisko dyrektora, nadzór pedagogiczny sprawuje nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze w szkole - stanowisko wicedyrektora, wybrany przez Zarząd Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Sołonka – „Solanka”.
- Do obowiązków Dyrektora należy opracowanie dokumentów programowo organizacyjnych Szkoły oraz kierowanie całokształtem działania Szkoły.
- Dyrektor kieruje pracami Szkoły, a w szczególności:
- ustala zakres obowiązków pracowników Szkoły oraz – w porozumieniu ze Stowarzyszeniem - ustala zasady ich wynagradzania;
- jest przełożonym wszystkich osób pracujących w Szkole oraz doradcą grona pedagogicznego;
- sprawuje nadzór pedagogiczny ( z zastrzeżeniem ust. 2);
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne
- przewodniczy Radzie Pedagogicznej;
- realizuje uchwały rady szkoły lub placówki oraz rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady;
- odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu i egzaminów przeprowadzanych w szkole lub placówce;
- kieruje bieżącą działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz;
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju psychofizycznego;
- prowadzi określoną szczegółowymi przepisami dokumentację Szkoły, a w szczególności dotyczącą przebiegu nauczania;
- po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i uzyskaniu zgody Zarządu Stowarzyszenia podejmuje decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów;
- kieruje pracami Rady Pedagogicznej;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i odpowiada za ich prawidłowe wykorzystanie;
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
- wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.;
- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki;
- wykonuje zalecenia Zarządu SRW SOLANKA;
-
Dyrektor ma prawo do:
- wydawania poleceń służbowych wszystkim pracownikom Szkoły,
- wnioskowania do Zarządu Stowarzyszenia w sprawie zatrudnienia i zwalniania pracowników szkoły,
- wnioskowania do Zarządu Stowarzyszenia w sprawie premiowania i nagradzania pracowników, a także udzielania kar porządkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- przyjmowania uczniów do szkoły,
- decydowania o wewnętrznej organizacji pracy szkoły i jej bieżącego funkcjonowania,
- wnioskowania do Zarządu Stowarzyszenia w sprawie zmian w Statucie.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole lub placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- Dyrektor jest odpowiedzialny za prawidłowy bieg życia szkolnego, za kierunek wychowawczy i za przestrzeganie obowiązujących przepisów.
- Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkołę.
- Dyrektor odpowiada za majątek szkoły, jego prawidłowe utrzymanie i zabezpieczenie w ramach istniejących możliwości.
- Dyrektor składa raz w miesiącu sprawozdanie z bieżących spraw szkoły na posiedzeniu Zarządu SRW Solanka.
- Dyrektor składa okresowe (semestralne) sprawozdanie z działalności dydaktyczno - wychowawczej szkoły Zarządowi Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Solonka- „Solanka” w Sołonce oraz przedstawia okresową informację Radzie Rodziców.
- W przypadku nieobecności Dyrektora, trwającej dłużej niż jeden miesiąc, jego obowiązki pełni Wicedyrektor lub upoważniony pisemnie przez Zarząd SRW SOLANKA członek Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor lub Wicedyrektor szkoły przedstawia Radzie Pedagogicznej i Zarządowi SRW SOLANKA, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
- Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
- W przypadku gdy szkołą kieruje dyrektor będący nauczycielem wypełnia również obowiązki wicedyrektora.
- Wicedyrektor
§ 14
- Wicedyrektor wybierany jest przez Zarząd Stowarzyszenia Rozwoju Wsi Sołonka – „Solanka” i sprawuje nadzór pedagogiczny w szkole zgodnie z artykułem 33 Ustawy o Systemie Oświaty .
- Dyrektor może zaproponować kandydaturę jednego z członków Rady Pedagogicznej na stanowisko wicedyrektora.
§ 15
Uprawnienia
1. Podczas uzasadnionej nieobecności w pracy dyrektora, przejmuje uprawnienia zgodnie z kompetencjami, a w szczególności:
- podejmuje decyzje w sprawach pilnych,
- podpisuje dokumenty w zastępstwie lub z upoważnienia dyrektora, używając własnej pieczątki,
- współdziała na bieżąco z organem prowadzącym szkołę, związkami zawodowymi (przedstawicielem pracowników) oraz innymi instytucjami,
- kieruje pracą sekretariatu i personelu obsługi.
2. Ma prawo nie wystawiać godzin (ponadwymiarowych stałych, zajęć pozalekcyjnych, zastępstw doraźnych) nauczycielom, którzy je przepracowali, ale nie dokonali na bieżąco wymaganych wpisów w odpowiednich dziennikach zajęć.
3. Ma prawo – w przypadku jawnego naruszenia dyscypliny przez nauczyciela lub pracownika nie będącego nauczycielem – do wystąpienia z wnioskiem o ukaranie go do dyrektora szkoły.
4. Może zatrzymać nauczyciela w pracy podczas ferii zimowych i letnich oraz przerw świątecznych, jeżeli nie uzupełnił prawidłowo wymaganej dokumentacji szkolnej.
5. Rozlicza systematycznie i na bieżąco nauczycieli z pełnienia dyżurów przed lekcjami i podczas przerw międzylekcyjnych zgodnie z obowiązującym harmonogramem dyżurów nauczycieli.
6. Rozlicza działalność organizacji uczniowskich.
§ 16
Obowiązki
1. Sprawuje nadzór pedagogiczny, hospituje nauczycieli oddziału przedszkolnego oraz klas I- VI Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Sołonce oraz nauczycieli oddziałów wychowania przedszkolnego. Odpowiada za właściwą realizację Podstawy programowej kształcenia ogólnego przez nauczycieli wymienionych zajęć edukacyjnych.
2. Nadzoruje pracę nauczycieli, kontroluje obowiązującą dokumentację przebiegu nauczania.
3. Gromadzi informacje, dokonuje analizy i przedkłada dyrektorowi szkoły projekt oceny pracy podległych nauczycieli, sporządza wnioski o nagrody i odznaczenia.
4. Wnioskuje do dyrektora szkoły o przyznanie nagrody lub dodatku motywacyjnego dla nadzorowanych nauczycieli za wyróżniającą pracę dydaktyczno – wychowawczą oraz osiągnięcia w pracy zawodowej.
5. Sprawuje nadzór nad prowadzeniem praktyk dla studentów zakładów kształcenia nauczycieli, przydziela opiekunów rozlicza ich ze sprawowanej opieki.
6. Czuwa nad prawidłową realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły:
1) Oddziałuje na nauczycieli, uczniów i rodziców w zakresie pełnej realizacji zadań zmierzających do właściwej organizacji pracy szkoły, ładu i porządku w budynku.
2) Dba o dyscyplinę pracy nauczycieli i uczniów, proponuje i wdraża nowe metody pracy w celu jej poprawienia, na bieżąco rozlicza niezdyscyplinowanych.
3) Opracowuje harmonogram dyżurów nauczycieli podczas przerw międzylekcyjnych, przed i po lekcjach oraz czuwa nad jego realizacją.
4) Akceptuje zaplanowane przez nauczycieli klas 0-VI wycieczki (podpis na karcie wycieczki), ich program merytoryczny, zgodność z planem pracy wychowawcy i obowiązującymi przepisami prawa.
5) Dba o prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej, zwłaszcza dzienników lekcyjnych
i pozalekcyjnych, arkuszy ocen.
6) Inspiruje i organizuje całokształt pracy wychowawców, zgodnie z przydziałem hospitacji, czuwa nad prawidłowym prowadzeniem przez nich dokumentacji klas (kontrakty z uczniami, tematyka lekcji do dyspozycji wychowawcy, zeszyt wychowawcy, zapisy w dzienniku lekcyjnym, arkusze ocen).
7. Zbiera informacje na temat doskonalenia zawodowego nauczycieli i dokonuje ich analizy.
8. Czuwa nad właściwym wykorzystaniem i wzbogaceniem warsztatu pracy nauczycieli, ocenia raz w roku wykorzystanie pomocy naukowych.
9. Wykonuje inne prace zalecone przez dyrektora szkoły.
§ 17
Odpowiedzialność
1. Odpowiada przed Dyrektorem szkoły za pełną i terminową realizację powierzonych zadań, a w szczególności za:
1) przestrzeganie przez nauczycieli i uczniów dyscypliny pracy i nauki (punktualność w rozpoczynaniu lekcji), rzetelne i sumienne wykonywanie obowiązków oraz zachowanie przez nauczycieli, uczniów i rodziców oraz innych pracowników szkoły ładu i porządku wewnątrz budynku i wokół niego,
2) egzekwowanie realizacji przydzielonych czynności organizacyjno- wychowawczych, pełną realizację zadań wychowawczo – opiekuńczych przez podległych nauczycieli oraz prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej.
3) prawidłową organizację pracy szkoły w czasie nieobecności dyrektora,
- Rada Pedagogiczna
§ 18
- Rada Pedagogiczna jest wewnętrznym organem Szkoły, w jej skład wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w Szkole.
- Radzie Pedagogicznej przewodniczy Dyrektor Szkoły.
- Rada Pedagogiczna działa na podstawie przyjętego przez siebie regulaminu.
- Do zadań Rady Pedagogicznej w szczególności należy:
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- układanie planu pracy dydaktycznej,
- zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców;
- współdziałanie w opracowaniu, realizacji i ocenianiu planu pracy wychowawczej Szkoły,
- opiniowanie koncepcji nowatorskich programów nauczania oraz zatwierdzanie ich wprowadzania,
- zatwierdzanie planu dydaktycznego i wychowawczego Szkoły przygotowanego przez Dyrektora Szkoły,
- podejmowanie uchwał o klasyfikowaniu i promowaniu uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole lub placówce,
- podejmowanie uchwał i wyrażanie opinii w sprawach skreślenia z listy uczniów,
- podejmowanie decyzji w sprawie indywidualnego toku nauczania.
- Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
-
podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców; - ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów.
-
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków. - Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
- projekt planu finansowego szkoły;
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Posiedzenia rady pedagogicznej są organizowane:
- przed rozpoczęciem roku szkolnego,
-
w każdym semestrze w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania
i promowania uczniów, - po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych,
- w miarę bieżących potrzeb.
- Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego szkołę albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- Przedstawiciele organu prowadzącego szkołę mogą uczestniczyć w zebraniach Rady Pedagogicznej i mają wgląd do protokołów Rady Pedagogicznej.
- Osoby biorące udział w zebraniu Rady Pedagogicznej są obowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobra osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Rada Rodziców
§ 19
- W szkole działa Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
- W skład Rady Rodziców wchodzą przynajmniej po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada Rodziców działa na podstawie regulaminu swojej działalności, który jest spójny ze statutem szkoły.
- Określa w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady oraz szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad, o których mowa pkt.2.
-
Rada Rodziców może występować, do organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami
i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły. -
Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców określa regulamin
o którym mowa w ust.2 - Do kompetencji Rady Rodziców, z zastrzeżeniem należy:
- uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną:
- programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców,
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki, o którym mowa w art. 34 ust. 2 ustawy o systemie oświaty,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
- Jeżeli Rada Rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z Radą Pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1 lit. a lub b, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez Dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
- Samorząd Uczniowski
§ 20
- Samorząd Uczniowski, jeśli zostanie powołany, tworzą wszyscy uczniowie Szkoły.
- Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalany przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Regulamin Samorządu nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
- Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
-
Samorząd może przedstawiać Radzie Rodziców, Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach związanych ze Szkołą,
w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów takich jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu;
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
- prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej;
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem;
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
Rozdział V